Производители се ангажират с гаранции за качество, справедливи и разумни цени и борба срещу сивия сектор.
Освен изработването на професионални стандарти в хлебопроизводството, гаранция за качествен хляб е и ограничаването на „сивия сектор”. Това е основният извод на участниците във Втория национален дискусионен форум на хлебопроизводителите „Българският хляб – ценност, политики и стандарти”, организирана от ХЛЕБОЗАВОДИ „КОРН” АД днес (13 октомври 2009 г.) в Гранд Хотел София. На едно място се събраха представители на производители, търговци, държавни институции и научни среди, за да обсъдят ситуацията в бранша.
Участниците обсъдиха професионалните стандарти, които да залегнат в основата на Харта на професионалните стандарти на хлебопроизводството, а именно:
• Следване на добрите бизнес практики, принципите на свободната и честна конкуренция и общоприетите морални норми в страната.
• Осъществяване на стриктен контрол върху качеството на суровините и готовата продукция.
• Определянето на справедливи и разумни цени на продуктите, съответстващи на реалните разходи за суровини, както и на пазарните тенденции и реалности.
• Прозрачна работа и спазване законите на Република България и активно съдействие на държавата при прилагането на ефективни мерки против „сивия сектор” и корупцията.
„Всичко, което днес обсъждаме ще бъде обобщено и представено на ръководството на Министерство на земеделието и храните. Освен нашите искания към държавата за засилен контрол и ограничаване на „сивия сектор”, ние, като представители на бранша, трябва да положим усилия да гарантираме качеството на продукцията си. Един от утъпканите пътищата за това е създаването на професионални стандарти в хлебопроизводството” каза Красен Йоркишев, изпълнителен директор на ХЛЕБОЗАВОДИ „КОРН” АД .
Участниците предложиха да се настоява пред Министерство на земеделието и храните за въвеждането на защитна изкупна цена на хляба и по-ниска ставка на ДДС. „Само така ще се изсветли бранша - от зърното до хляба”, каза представител на хлебопроизводителите от Габрово и допълни, че без помощта на държавата „сивият сектор” няма да може да се пребори. Съществуването му е основната причина за проблемите в бранша на хлебопроизводство.
В заключение Красен Йоркишев съобщи, че липсата на каквито и да е чуждестранни инвестиции в бранша, означава че той не е атрактивен, а „качество може да се постигне само с въвеждането на съвременни технологии.” Професор Гроздан Караджов от Университета по хранителни технологии, гр. Пловдив заяви, че хлебопроизводителите могат да се обединят и като бранш да изложат исканията си за реформиране на сектора.
(линк към видео материала - http://tranz.it/load.php?id=7rkAFwVS9QezcgGJ392980 )
За допълнителна информация: Николета Манчева, AMI Communications, тел. (02) 989 51 15
РЕЗУЛТАТИ ОТ ТЕЛЕМАРКЕТИНГОВО ПРОУЧВАНЕ НА
LOGICALLBULGARIA
Изследване на „Потребителски навици при пазаруване на хляб” е проведено в периода юли-август 2009 г. сред 300 респондента от 12 областни града: Бургас, Варна, Велико Търново, Добрич, Плевен, Перник, Пловдив, Сливен, София, Стара Загора, Хасково и Шумен. Използван е методът на телефонно интервю.
Някои резултати:
Таблица 1
От какъв вид магазин купувате най-често хляб?
|
% мъже
|
% жени
|
Квартален магазин
|
66.32%
|
66.34%
|
Мини маркет
|
4.21%
|
0.49%
|
Не мога да преценя
|
0.00%
|
0.49%
|
Обект за изпичане на място (тип топла точка)
|
2.11%
|
0.49%
|
Супер маркет
|
20.00%
|
25.37%
|
Хипермаркет
|
7.37%
|
6.83%
|
Таблица 2
Какъв основния ви критерий при покупка на хляб?
|
% от всички
|
% мъже
|
% жени
|
Външен вид
|
4.33%
|
2.11%
|
5.37%
|
Качество
|
49.00%
|
54.74%
|
46.34%
|
Марката
|
3.67%
|
2.11%
|
4.39%
|
Не мога да преценя
|
2.00%
|
3.16%
|
1.46%
|
Опаковката
|
0.67%
|
0.00%
|
0.98%
|
Преснота
|
26.67%
|
25.26%
|
27.32%
|
Производител
|
2.67%
|
2.11%
|
2.93%
|
Тип хляб
|
6.00%
|
6.32%
|
5.85%
|
Цената
|
5.00%
|
4.21%
|
5.37%
|
Таблица 3 Таблица 4
Какво количество хляб купувате дневно?
|
% от всички
|
1 бр.
|
51.67%
|
1/2 бр.
|
33.67%
|
2 бр.
|
13.67%
|
над 2 бр.
|
1.00%
|
Какъв вид опаковка купувате?
|
% от всички
|
Непакетиран
|
8.33%
|
Пакетиран нарязан
|
84.67%
|
Пакетиран ненарязан
|
7.00%
|
Източник: AMI Communications |