|
|
| 16 Юли 09, 14:22
/ Автор: Viveka Positive Communications
|
Средната продължителност на договор за наем на бизнес имот в България е пет години |
Договори за срок до 25 г. се сключват в Ирландия и Великобритания, в Южна Корея и Саудитска Арабия периодът е една година. |
София, 16 юли 2009 г.
България е в средата на класацията за продължителност на договорите за наем на бизнес имоти, показва проучване на международната консултантска компания Colliers International. Офис площи, магазини и индустриални площи в държавата се наемат средно за период от пет години. В страни като Ирландия и Великобритания този срок достига до 25 г., а в Южна Корея и Саудитска Арабия може да бъде само една година, показват данните на Colliers International. В България договорите за наем могат да достигнат 10 г., основно в молове, търговски центрове и офис сгради.
„Продължителността на договора за наем е гаранция както за наемателя, така и за наемодателя. При по-продължителни договори клиентът има възможност да получи преференциални цени, като в същото време е сигурен, че пространството ще бъде на негово разположение през целия период на договора. От друга страна, за инвеститора продължителният договор дава гаранция за доход”, коментира Давид Давидов, мениджър „Офис, търговски и индустриални площи” в Colliers International, България.
Актуализирането на цените на наемите у нас следва стандартна схема – те се индексират според хармонизирания индекс на потребителските цени, който измерва инфлацията по методология, уеднаквена за всички страни в Европейския съюз. Във Великобритания цените се преразглеждат в края на всеки петгодишен период от наема и се приравняват към пазарните стойности.
Както в повечето страни, включени в проучването на Colliers International, така и в България наемът се калкулира на месечна или годишна база. В Китай това може да стане и на дневна. Въпреки това плащанията се извършват ежемесечно, а първоначално договореният наем не се преразглежда.
Относно условията по отношение на подновяване или удължаване на договорите, те варират във всяка страна. В България те са заложени в договора и в случаите, когато срокът изтече, а клиентът продължава да заема наетото помещение, се счита, че договорът се удължава за неопределен период от време. В такъв случай контрактът може да бъде прекратен от двете страни с едномесечно предизвестие. В Италия договорът автоматично се продължава за нови шест години при същите условия (договорите за наем на бизнес имот в страната се сключват за минимум шест години), освен ако собственикът не откаже да го поднови. Предоговаряне на условията е възможно само след изтичане на втория шестгодишен период.
За проучването:
Проучването за условията по наемите на бизнес имоти, което Colliers публикува всяка година, подробно разглежда практиките при отдаване под наем в над 50 страни в цял свят. В тазгодишното изследване за първи път са включени страни като Хърватска, Черна гора, Саудитска Арабия и Виетнам.
Проучването позволява да се проследят пазарните условия в различните страни по отношение на срока на договорите за наем, правни въпроси, подновяване и удължаване срока на договора и др.
За Colliers International:
Colliers International е сдружение на световно ниво между независими компании със самостоятелно управление за недвижими имоти, с 294 офиса в 61 страни. В световен мащаб Colliers управлява имоти с обща площ от 90 млн. кв.м. и разполага с над 12,700 висококвалифицирани професионалисти.
В България компанията работи от 1991 година и е безспорен лидер на пазара на услуги в областта на недвижимите имоти. Понастоящем Colliers International в България представлява някои от най-иновативните и професионално планирани проекти във всички сегменти на пазара, включително офиси и бизнес паркове, търговски, логистични и индустриални площи, жилищни и ваканционни имоти. www.colliers.com/bulgaria
За допълнителна информация:
Андреана Станкова, PR експерт, Viveka Positive Communications, + 359 2 980 45 87,
+ 359 896 665 676
Мая Клевцова, Маркетинг консултант, Colliers International, + 359 2 976 99 76
Източник: Viveka Positive Communications |
|