СЪОБЩЕНИЕ ЗА МЕДИИТЕ 17.09.2009 г.
Прес офис
Пепи Димитрова
тел: 963 23 66, 0888 009333
e-mail: dimitrova@o3bg.com
Руските клиенти са били единственият и значим фактор на българския пазар на ваканционни имоти през лятото на 2009-та година. Промяната в тяхното поведение определя не само търсенето и цените, но и действията на онази малка част от сериозните предприемачи, които все още са активни в този сегмент, сочи анализът на ГрийнЛайф, една от водещите инвестиционни компании в сектора.
Ако през пролетта на настоящата година на пазара в курортите все още имаше клиенти, готови да платят исканата от продавачите цена срещу определени характеристики на имота, то днес всички 100% от купувачите търсят най-изгодната сделка и максималната отстъпка за предпочетения от тях имот. Близо 75% от клиентите тогава заявяваха своето конкретно търсене – район, характеристики на проекта, дори конкретен такъв. Според проучването на ГрийнЛайф, 77% от купувачите през последните два месеца не търсят имот с определени характеристики, а искат да видят „най-изгодните предложения на пазара” и да направят най-добрата сделка.
„Тази тенденция е нова за пазара и ние се нуждаехме от време, за да изработим ответен механизъм за реакция”, признава Мариана Даскалова, Търговски директор на ГрийнЛайф. „Все по-често се случва в рамките на една седмица да получаваме запитване от няколко агенции за отстъпки в цената на един конкретен апартамент. Така установихме и промяната в поведението на купувачите – обръщат се към агенция с искане за „най-добрите предложения” и щом изберат даден имот, започват проучване по всички агенции коя е най-ниската цена, на която могат да го придобият. Ние като инвеститори имаме ясни правила за работа с агенциите, но битката за клиенти между самите посредници става все по-ожесточена и част от тях вече са склонни да отстъпят от собствената си комисионна, за да удовлетворят клиента и сключат сделката.”, обяснява Даскалова.
В процес на преговори отстъпката от първоначалната цена достига 20%, но при плащане на 100% от дължимата за имота сума. Това е схемата, която предпочитат 60% от всички купувачи. Едва 20% търсят индивидуална схема на разсрочено плащане, като заплатят 30% от цената на първия етап, а останалите се спират на етапните схеми, разработени за съответния проект.
Продажбите „на зелено” продължават да намаляват, като техният дял през това лято е спаднал до 5% от всички реализирани продажби. Останалите 95% са предпочели да закупят готов продукт.
„Тази статистика е обща за пазара по Черноморието и въпреки нея, ние успяхме да реализираме значителен брой продажби в новия си проект. В момента на пазара липсват предложения за имоти, които отговарят на изискванията на клиентите. Апартаментите от типа „хотелска стая” не покриват критериите на по-големия процент от купувачите, а това е масовото предлагане.”, коментира Мариана Даскалова. „Компаниите, които предлагат продукт с високо качество и стоят стабилно на пазара, каквато е нашата, отбелязаха спад на реализираните през това лято сделки в рамките на 50% спрямо предходното, при условие че общият спад в сегмента е пет пъти.”
Руските купувачи търсят повече простор, допълнителни съоръжения, архитектура. Едва 35% от всички купувачи попадат в категорията на т.нар. „най-нисък сегмент” и разполагат с бюджет между 16 000 и 25 000 евро. В момента срещу такава сума закупуват студия при цена на кв.м. между 400 и 500 евро. Но най-влиятелна е групата на представителите на руската средна класа, които разполагат с бюджет между 45 000 и 60 000 евро. Те задължително искат отстъпка, търсят най-доброто предложение в категорията, но имат и сериозни изисквания към имота. Тази група е следвана от процент купувачи, които разполагат с бюджет между 60 000 и 150 000 евро и вече желаят да си купят къща. Обшият спад на цените на недвижимите имоти мотивира това ново търсене и очакванията на анализаторите са тенденцията да се засили през есенните месеци, когато започват и имотните изложенията в Русия. Преди по-малко от година за отделената сума тези клиенти можеха да закупят по-голям апартамент в хубав комплекс, но кризата им позволи днес да придобият самостоятелна вила или къща и те се възползват. Това доведе до промяна в дела на продадените къщи – ако преди година разпределението е било 10% към 90% в полза на апартаментите, то днес делът на къщите вече е 30% от всички продажби.
Друга важна характеристика на пазара на ваканционни имоти е пълното отсъствие на спекуланти, в резултат на което изчезнаха и пакетните продажби на апартаменти. Руските инвеститори бяха популярни с този род покупки преди година, но през това лято интересът им към подобни транзакции изчезна. Проучването на ГрийнЛайф сочи, че 87% от всички купувачи придобиват имотите за лично ползване и отказват да ги отдават под наем. Останалите съчетават доходността от наем със собствената си ваканция, като едва 3% от новите собственици придобиват имота с цел препродажба и реализиране на печалба. Това е още едно доказателство за липса на спекулативен интерес.
Всички плащания се правят с пари в брой, като не се използва външно финансиране. За момента руските клиенти показват изключителна дисциплина и не бавят плащания, нито търсят начин да ги отложат. Позитивни сигнали има и при затварянето на старите сделки с англоезичните купувачи. В началото на лятото близо 34% от сделките не можеха да се финализират, тъй като 7 пункта от тях искаха изцяло да се откажат, 15 пункта искаха разсрочване, а 12 търсеха причини, с които да забавят и отложат последното си плащане. Проблемните сделки днес са намалели до 15% като едва 5 процентни пункта търсят начин да се „освободят” от ангажиментите си по сделката.
„През първите два месеца на годината пазарът беше наистина проблемен и сделки почти липсваха”, коментира Мариана Даскалова. „Последващото развитие на активността ни прави оптимисти за бъдещето на пазара поне в краткосрочен план. Основната причина за това е в липсата на адекватни проекти. Почти всичко, което се предлага на пазара в момента е проектирано преди 2 дори 3 години и отговаря на изискванията на онова време. Проектите, съобразени с новите критерии, ще се продават успешно, дори на зелено и през следващите месеци, което ще запази настоящата активност до края на годината. Въпреки приключването на летния сезон в сегмента на ваканционни имоти ще преобладават летните продажби и ще заемат по-голям дял – около 70% от всички транзакции през зимните месеци.”, допълва прогнозите на ГрийнЛайф Мариана Даскалова.
Район |
тип имот |
цени в евро за кв.м. |
|
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Созопол |
земя |
90 – 190 |
150 - 300 |
150-400 |
60 - 120 |
|
ваканционни апартаменти |
600 – 1200 |
800 - 1500 |
950-2200 |
600 - 1200 |
Лозенец |
земя |
35 – 120 |
50 - 150 |
100-250 |
50 – 110 |
|
ваканционни апартаменти |
500 – 1000 |
600 - 1200 |
850-1500 |
600 - 1250 |
Царево |
земя |
30 – 120 |
45 - 140 |
100-200 |
55 - 95 |
|
ваканционни апартаменти |
500 – 950 |
600 - 1100 |
850-1400 |
500 - 950 |
Приморско |
земя |
35 – 110 |
45 - 150 |
120-230 |
45-120 |
|
ваканционни апартаменти |
550 – 950 |
600 - 1100 |
850-1300 |
550 - 950 |
Банско |
Земя |
30 – 150 |
50 - 200 |
100-180 |
50 - 100 |
|
ваканционни апартаменти |
900 – 1400 |
1000 - 1600 |
900-1500 |
600 - 1200 |
Пампорово |
Земя |
30 – 130 |
30 - 200 |
30-120 |
30 - 90 |
|
ваканционни апартаменти |
800 – 1200 |
850 - 1300 |
850-1100 |
600 - 950 |
Цените на апартаментите в големите луксозни комплекси отстъпват и на ниво оферти, но реалните намаления са със сядането на масата на преговори.
При парцелите, особено тези с добра панорама, промяната е незначителна. При рязко спадналата инвеститорска активност, това означава голяма ножица между цените на търсене и предлагане. Активните купувачи търсят нива от 60-70 евро за кв.м., докато собствениците все още искат двойна цена. Очакванията са след зимата интересите на двете страни да се приближат в резултат на редица социално-битови проблеми, които ще се появят за собствениците на земята. Не е тайна, че от години хората в тези райони си позволяват по-висок жизнен стандарт със средствата от вече реализирани продажби на земя. Очакванията са кризата и по-слабия летен сезон да доведе до затруднения за тях и да ги отрезви за новите пазарни условия, в резултат на което цените да паднат. Едва тогава ще започнат да се сключват сделки и в този сегмент.
Източник: O3 PR&Consulting Agency |