|
|
| 18 Март 10, 14:24
/ Автор: Българско дружество за връзки с обществеността
|
Спортните журналисти в България са привилегировани |
Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО) организира кръгла маса на тема: „PR-ът в спорта и спортът като инструмент за PR”. Събитието се проведе в конферентната зала на „София Прес”. Участваха представители на PR гилдията, спортисти и журналисти. |
София, 18 март 2010 г. Вчера Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО) организира кръгла маса на тема: „PR-ът в спорта и спортът като инструмент за PR”. Събитието се проведе в конферентната зала на „София Прес”. Участваха представители на PR гилдията, спортисти и журналисти. Идеята на дискусията беше да се определи ролята на PR-а за изграждането и поддържането на образите в спорта от една страна и от друга страна – да се очертае значението на спорта като инструмент за PR.
Лектори на събитието бяха Станка Златева – трикратен световен и четирикратен европейски шампион по борба, Цветомир Михайлов – вицебалкански и двукратен вицерепубликански шампион по културизъм, Клаус Лукас – генерален директор на WWP, организатор на “Mtel Beach Masters”, Владимир Памуков – ръководите на отдел „Спорт” във в. „Труд” и Виктор Сокачев – Управител на „София Прес”.
Темите, които бяха засегнати, обхващат представата за PR-a като имиджмейкър и като пресаташе, значението на спортната журналистика за изграждането на образи в спорта, възможността за реализиране на професионален PR по отношение на спортните клубове и спортистите, професионалния спорт като част от образа на България пред света и спонсорството в спорта като елемент от корпоративните PR стратегии и огромната му значимост за нивото развитието на спорта в страната, и мн. др.
В хода на дискусията бяха представени различни тези – Владимир Памуков направи съпоставка между спортната журналистика в България и по света, даде оценка на добрите и лошите примери за PR и спорт в България и в крайна сметка обобщи, че спортният PR има още много да се развива в България и това е неразработена ниша, от която могат много да печелят както клубовете и спортистите, така и самите PR специалисти и компаниите, които евентуално представляват. Според него за момента спортистите не ценят PR специалистите, които работят за тях, тъй като няма строги правила, които да се спазват и спортистите не са обвързани чрез договорни отношения със PR експертите, които работят за тях, ако изобщо има такива.
В дискусията се включиха Ивайло Стоименов от Sportcafe.bg, Кремена Георгиева от M3 College, Драго Панков от в.”Телеграф” и др. Всички участници стигнаха до извода, че самите спортисти и техните мениджъри не са дозрели до идеята, че някой друг би трябвало да управлява тяхната публичност и за момента всичко се случва спонтанно. В този смисъл самите PR експерти би следвало да обясняват защо е необходима тяхната помощ и най-вече да изградят позитивен имидж на професията пред спорта и да създадат доверие с течение на времето.
Във втория панел се говори предимно за спонсорство и PR. Kато успешeн пример беше посочена ролята на Mtel за популяризирането на плажния волейбол у нас и издигането на спорта на световно ниво чрез организирането на турнира “Mtel Beach Masters”. Значимостта на PR-а в спорта бе подчертана и при шахмата – успехите и известността на Веселин Топалов дадоха тласък на следващото поколение млади шахматисти, които тепърва започват своите изяви. Виктор Сокачев пък спомена за голямата необходимост от финансови средства в спорта. Той посочи за пример организираната от него ветроходна регата „Виктори”, която миналата година се е провела без награден фонд поради тази причина. Двамата спортиста потвърдиха, че реално няма дългосрочни договори със спонсори, които да поддържат спортистите и да ги мотивират за повече успехи по света, а държавата също е „абдикирала” от спорта. По този повод всички поздравиха Mtel за политиката, която водят по отношение на спорта.
Участниците в кръглата маса си спомниха назначаването на първите говорители на български футболни клубове в началото на 90-те години на XX век. Справка показа, че първите PR специалисти на спортни клубове в световен мащаб са били назначени през 40-те години на XX. В заключение участниците в кръглата маса отбелязаха, че темата понастоящем е много актуална в България и тепърва предстои спортният PR да се развива, но в Европа е била дискутирана още в средата на миналия век и имаме да черпим много опит от страните на стария континент.
Българско дружество за връзки с обществеността организира множество събития – семинари, дискусии и кръгли маси в областта на PR, които допринасят за развитието на професионалната гилдия в страната. Дружеството е първата по рода си национална организация, учредена в България и обединява PR практици, академици и студенти по PR в България. БДВО е основано още през 1996 г. с идеята да бъде пресечна точка за интересите на всички, които биха искали да се реализират в областта на комуникациите.
За повече информация:
Симона Стефанова, Административен секретар - БДВО,
02/483 36 31, 0885 106 372, s.stefanova@bdvo.org
Източник: БДВО |
|