|
|
| 19 Декември 11, 13:45
/ Автор: AMI Communications
|
Тази година българите ще похарчат средно по 249 лева за коледни подаръци |
София, 19.12.2011 г. Българските картодържатели ще похарчат средно по 249 лева за коледни подаръци според проучване1, поръчано от Visa. Изследването също така показва, че повече от една трета (37%) от българите ще направят коледните си покупки тази седмица (19-23 декември), а по-голямата част от тях (85%) ще пазаруват в реални магазини. |
Според проучване на Visa Европа тази седмица търговците ще са най-натоварени, а повечето картодържатели ще предпочетат да пазаруват от молове и търговски улици за сметка на онлайн магазините
София, 19.12.2011 г. Българските картодържатели ще похарчат средно по 249 лева за коледни подаръци според проучване*, поръчано от Visa. Изследването също така показва, че повече от една трета (37%) от българите ще направят коледните си покупки тази седмица (19-23 декември), а по-голямата част от тях (85%) ще пазаруват в реални магазини.
Тези резултати се подкрепят и от данните на Visa Европа, според които 23 декември ще бъде най-натовареният ден за пазаруване в Европа за цялата година, когато ще бъдат похарчени общо 2,6 милиарда евро.
По-голямата част от участниците в проучването (73%) ще похарчат същата или по-голяма сума за подаръци в сравнение с миналата година, а около една трета (28%) ще похарчат по-малко отколкото през 2010 година. Средната сума, която картодържателите ще отделят за подаръци възлиза на 249 лева, което е с 40 лева повече от средната сума, похарчена през изминалия сезон**.
Проучването е проведено сред жители на осем от най-големите градове в страната, които притежават платежна карта. То показва плановете за пазаруване и навиците, свързани с плащането на стоки и услуги на българските картодържатели.
Една трета (36%) от участниците в проучването са заявили, че смятат да закупят подаръците си в седмицата преди Коледа (11-18 декември). Това означава, че последните две седмици преди Коледа ще бъдат най-натоварени за търговците, като 73% от респондентите планират да пазаруват за Коледа или вече са го направили между 11 и 23 декември. Резултатите също показват, че 25% от хората са закупили подаръци преди 11 декември, а само 8% ще изчакат до последния възможен момент – денят преди Коледа (24 декември).
Според изследването, близо една трета (31%) от участниците са заявили, че ще похарчат между 100-199 лева за подаръци, следвани от 28%, които възнамеряват да отделят между 200-299 лева. От гледна точка на плановете по региони, жителите на черноморските градове и тази година ще бъдат най-щедри към своите близки на Коледа2. Жителите на Бургас изпреварват всички по отношение на щедрост (със средна сума от 307 лева за подаръци), а след тях се нареждат Варна (със средно 289 лева), Пловдив (със средно 278 лева) и София (със средно 238 лева).
Освен това, резултатите от проучването показват и различия в намеренията не само по отношение на местожителството, но и по отношение на пола. Мъжете в проучването вече са похарчили или ще похарчат малко повече за подаръци (280 лева) в сравнение с жените – 222 лева.
Що се отнася до планирането на личните финанси, българските картодържатели се осланят на спонтанни решения. 77% от всички респонденти не планират покупките според финансите си и просто купуват подаръци когато видят нещо, което им харесва. Само 9% предпочитат да спестяват през цялата година, за да могат да купят подаръците, които искат.
Въпреки че парите в брой все още са предпочитано средство за разплащане по Коледа, тази година повече хора ще използват дебитна, кредитна или предплатена карта, за да платят за своите покупки в сравнение с 2010 година. Почти половината (48%) от картодържателите, които ще платят за подаръците с дебитна карта, избират този начин, защото го смятат за по-удобен. Една трета (33%) защото е по-сигурен и 12% защото е по-бърз в сравнение с плащането в брой.
За сравнение, една четвърт от хората, които ще плащат в брой предпочитат този начин, защото са свикнали с него, а 22% вярват, че той е по-сигурен. Тези отговори предполагат, че по-скоро навикът, а не реалните предимства все още определя избора на потребителите по отношение на разплащателните инструменти.
Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България, каза: „Макар икономическият климат да оказа влияние върху част от хората, нашето проучване показва, че независимо от колебливия старт на сезона за пазаруване през ноември, количеството похарчени средства се увеличава с приближаването на най-интензивния период за пазаруване в страната. От началото на годината наблюдаваме стабилен ръст на изхарчените средства за стоки и услуги. Потребителският разход направен на мястото на покупката с карти Visa се е увеличил с 34% за периода 31 юни 2010 година – 31 юни 2011 година“.
Онлайн пазаруването става все по-популярно, но физическите търговски обекти все още са предпочитани от българските картодържатели. Само 15% от тях планират или вече са направили покупки от онлайн магазини. Що се отнася до пола, този сезон жените ще бъдат по-активни в Интернет, като 19% от тях ще пазаруват онлайн, в сравнение с едва 9% от мъжете.
“Онлайн пазаруването с карти Visa също отбеляза добър годишен ръст от 38% на изхарчените средства с Visa през второто тримесечие на 2011 година в сравнение със същия период на 2010. Независимо от това нашето проучване показва, че българските картодържатели все още предпочитат да пазаруват от молове и търговски улици. Удълженото работно време и големите намаления са сред причините, които привличат потребителите, както и възможността да видят и пипнат стоката преди да платят за нея”, добави Райчева.
Ето какви коледни подаръци могат да очакват хората според данните за това какво планират да закупят участниците в проучването:
- дрехи (29%)
- играчки (23%)
- козметика (18%)
- книги (9%).
Visa Европа дава следните съвети, за да помогне на потребителите да са по-защитени докато се наслаждават на празниците:
- Когато правите покупка, уверете се, че сте уточнили с касиера точната сума, която ще бъде изтеглена от вашата дебитна или кредитна карта.
- Когато въвеждате своя PIN, за да потвърдите плащането в магазин или при теглене на пари от банкомат, уверете се, че никой не ви наблюдава.
- При въвеждане на PIN, за да потвърдите плащане или при теглене на пари от банкомат, погледнете дали устройството изглежда в изправност и не е било фалшифицирано.
- Не давайте своя PIN или друга информация по картата си на никого, за да прави покупки от ваше име, независимо дали става въпрос за близък приятел или роднина.
- Изберете си уникален PIN и не залагайте на прекалено лесни и очевидни варианти като рождена дата или телефонен номер.
- Не записвайте никъде PIN-а си и в никакъв случай не го дръжте в портмонето си.
- Избягвайте да използвате PIN кода си за други видове идентификация или достъп, например за отключване на мобилния ви телефон или като парола за уебсайтове.
*Проучването е проведено под формата на телефонни анкети сред 300 жители на възраст между 18 и 55 години, които имат разплащателна карта и живеят в някой от градовете София, Благоевград, Пловдив, Стара Загора, Варна, Бургас, Русе и Плевен. Проучването е спонсорирано от банките-членове на Visa в България и е проведено от агенция за пазарни проучвания Синовейт в периода между 29 ноември и 05 декември 2011 година.
**Според данните от телефонно проучване, поръчано от банките-членове на Visa в България. Проучването е проведено сред 300 жители на възраст между 18 и 55 години, които имат разплащателна карта и живеят в някой от градовете София, Благоевград, Пловдив, Стара Загора, Варна, Бургас, Русе и Плевен. Проучването е проведено от агенция за пазарни проучвания Синовейт в периода между 07 и 10 декември 2010 година.
За Visa Eвропа
В Европа има над 430 милиона дебитни, кредитни и карти за бизнеса Visa. За период от 12 месеца до края на март 2011 г. тези карти са използвани за извършването на покупки и за тегленето на пари в брой на стойност над 1,6 трилиона евро. 12,5% от общия потребителски разход направен на мястото на покупката в Европа е извършен с карти Visa, а повече от 70% от него е направен с дебитни карти Visa.
Основана през юли 2004 г., Visa Европа е членска организация, собственост на и функционираща чрез своите 4 000 европейски банки членове. През октомври 2007 г. Visa Европа стана независима от новото, опериращо в глобален мащаб дружество Visa Inc., придобивайки изключителен, неотменим и постоянен лиценз за Европа. Като силно ангажирана Европейска платежна система тя е в състояние да отговаря бързо на специфичните пазарни нужди на Европейските банки и техните клиенти - картодържатели и търговци на дребно, и да постигне целта на Европейската Комисия да създаде един истински вътрешен пазар за плащания.
Visa се радва на ненадминат брой места за разплащане по цял свят. В допълнение към това Visa/PLUS е една от най-големите глобални мрежи за банкомати, които предлагат достъп до пари в брой в местна валута в над 200 страни.
За повече информация: www.visabg.com / www.visaeurope.com
За Контакти:
Мартин Маев, AMI Communications за Visa Европа,
т: 02 989 51 15 , м: 0885 769 556 , @: martin.maev (at) amic.bg
Източник: www.visabg.com |
|