Полет на Авиоотряд 28 - скандално, законно, или не
Няколко аргумента на база законодателството:
Съгласно чл.64б от Закона за гражданското въздухоплаване /ЗГВ/ Авиоотряд 28 осъществява полетите със специално предназначение, както и такива за нуждите на ведомства, като при извършването им, те се заплащат от бюджета на съответните ползватели /ведомствата -МС, НС, м-ва, президент и др./.
Чл.4 от Устройствения правилник /УП/ на Авиоотряд 28 гласи, че "Авиоотряд 28 осигурява поддържане и повишаване на професионалната квалификация на авиационния персонал, когато това не възпрепятства изпълнението на дейностите по чл. 3". Освен това, бюджетът се формира и от собствени приходи / Чл. 16. от УП - Приходите по бюджета на Авиоотряд 28 се формират от:
1. субсидия от държавния бюджет;
2. собствени приходи от дейността;
3. други приходи от дейността.
При осъществяване на своята дейност Авиоотряд 28 осигурява технически изправни въздухоплавателни средства и лицензиран наземен и летателен състав, като част от задълженията му е да осигурява периодична подготовка и преподготовка на летателните екипажи и инженерно-техническия състав /чл.5 УП/.
Действително, разрешителното е строго специфично и дейността на оператора/ в случая Авиоотряд 28/ трябва да бъде само въз основа на него и без да излиза от рамките на това, което фигурира в разрешителното. Тоест, ако е само за специализираните полети / тези със специално предназначение и за нуждите на ведомствата/, значи няма право да извършва други полети. Не съм запозната с конкретното разрешително, затова не мога да кажа какво може и какво не може. Но, има нещо друго - задължение на операторът е да обучава кадрите си /екипажи и др./, като това обучение е по програма, съгласно образец 7 от Наредба 24. Там фигурира и летателно обучение. Защо да не може да приемем този т.нар. "полет" като обучение? Все пак операторът може да си набавя и собствени приходи, а след като не може да извършва други полети, освен изрично посочените, защо да не може да се договори с някои отбор например, че следвайки програмата си за обучение /летателни часове/, ще ги закара от т.А до т.Б и ще получи възнаграждение за това? Иначе как ще извършва тези обучения, ако няма право да лети извън разрешеното? Тоест, защо приемаме това като "полет", а не като обучение?.
В тази връзка, смятам, че изказването на премиера пред НС е правилно. Не знам дали е подготвено предварително, но е в правилната посока. Освен това, при положение, че действително има такива проблеми / свързани с липсата на достатъчно практика за екипажите/, защо не се изчисти правилника, защо не се допълни и конкретизира самото разрешително? Не виждам логика в забраната и стеснителното тълкуване на нормативната база, тъй като специализираните функции на този авиоотряд не пречат на общите такива, валидни за всеки, който извършва такава дейност. Естествено, всичко извън специалното, не бива да е пречка за същинската дейност.
И още нещо - ако не бе именно превоз на отбора на премиера, дали би се разгорял така скандал? Ако бе друг отбор, или който и да е друг, дали щеше да бъде така интересно? Дори и да има юридически аргументи, че "полетът" е незаконен, нека не забравяме, че отговорността за едно действие, или бездействие е на този, който го е извършил, или не. Всеки може да иска всичко, но и всеки избира как да постъпи. Много е неприятно, когато единственото, на което сме способни е да критикуваме, да упрекваме и да търсим грешките на другите. Къде сме, обаче когато трябва да вземем решение и да поемем отговорност? Аз лично, ако смятам, че нещо не е редно и не е законно, не бих го направила, дори и премиерът да го иска. Иначе бих се чувствала като незначително и безгръбначно същество, което явно не става за подобен пост, където се очаква да вземаш решения и да отговаряш за тях.
За Контакти: Десислава Христова
Източник: Десислава Христова |